Kinderen-motiveren-om-te-lezen

Hoe motiveer je je kinderen om te lezen?

/
15 april 2019

Ouders krijgen bijna elke week wel een oproep vanuit school om kinderen te stimuleren om te lezen.
Meestal staat er gewoonweg “Laat je kind tenminste 20 minuten per dag lezen.” Maar hoe motiveer je je kinderen om te lezen?

Als papa of mama zegt dat je MOET lezen, is het natuurlijk sowieso niet iets wat een kind zelf wil en
al helemaal niet cool. Dus hoe kun je als ouder dan wel je kind motiveren om te leren lezen? En hoe
zorg je ervoor dat een kind dan de volgende keer zelf een boek pakt of jou vraagt om hem of haar
voor te lezen?

Mijn advies is om je kinderen boeken aan te bieden die geschikt zijn voor hun leeftijd, waar ze blij
van worden en die over onderwerpen gaan die ze aanspreken of over situaties die ze zelf ook (deels)
meemaken. Dus bijvoorbeeld “Dolfje Weerwolfje” voor jongens van 7, 8, 9 jaar omdat het
geschreven is met woorden en zinnen die zij zelf goed kunnen lezen en gaat over situaties die zij zich
goed voor kunnen stellen. Ook humor is belangrijk want als kinderen hardop moeten lachen of
grinniken tijdens het lezen, vinden ze het verhaal echt leuk en leven ze zich helemaal in.

Luisteren naar een voorgelezen verhaal door papa of mama of een luisterboek is ook prima. Ook dan
ontwikkelt een kind zijn gevoel voor taal. De woorden kunnen dan net iets moeilijker zijn en de
verhalen wat langer, omdat het minder inspanning kost. Luisteren naar een boek is, soms als je moe
bent, zelfs makkelijker dan zelf lezen. Zeker als je in de auto onderweg bent in het weekend of tijdens
de vakantie.

Verwacht niet dat kinderen van 5 of 6 jaar al zelf boeken gaan lezen. De losse woorden zijn al
moeilijk, laat staan de hele zin kunnen herhalen en dan nog weten wat er op de vorige bladzijde
gebeurde. Met kinderen in groep 3 en 4 kun je het beste samen oefenen met lezen en stukken voor
ze herhalen of bijvoorbeeld om en om een bladzijde lezen. Voorlezen van simpele verhaaltjes aan
kleine broers of zussen werkt goed want door het herhalen van een tekst die ze al kennen, leren ze
de hele woorden sneller te herkennen.

Pas vanaf groep 5 / 6 gaan kinderen echt zelfstandig lezen. Vaak doen ze dit eerst nog hardop of
zachtjes pratend. Het is belangrijk dat ze gegrepen worden door het verhaal en nieuwsgierig zijn naar
de afloop. Als dit gebeurt, is lezen geen opgave meer maar juist een activiteit waar ze energie en
inspiratie van krijgen.

Maar hoe weet je dan zeker dat ze de teksten begrijpen en echt lezen als ze zo stil zijn? Heel simpel:
lees zelf af en toe een stukje uit hun boeken en vraag ze ernaar. Nee, niet als ze zitten te lezen en
niet gestoord willen worden omdat het zo spannend is. Maar daarna.

Tenslotte: lees zelf een aantal keer per jaar een kinderboek. Want als je er zelf energie van krijgt,
voelen je kinderen dit. Motiveren vanuit enthousiasme is veel makkelijker dan vanuit regels.